Nokian uudet tuulet


Muutama päivä on ehtinyt kulua Nokian viimeisimmistä julkistuksista, joissa he ilmoittivat mm. luopuvansa Intellisyncistä ja keskittyvänsä kumppaneiden tarjontaan yritysmarkkinassa. Tässä yhteydessä mainittiin Microsoft yhtenä kumppanina. Samalla Nokia ilmoitti itse keskittyvänsä entistä tiiviimmin kuluttajapalveluiden kehittämiseen

Tämä ilmoitus kuvaa hyvin sitä, kuinka kompleksiseksi maailma on menossa. Satojen miljoonien kännyköiden valmistaminen ja yritysohjelmistojen tekeminen on kaksi eri asiaa. Varmaankin tästä samasta syystä Microsoft ei tee itse puhelimia. Isotkin pelurit joutuvat jatkuvasti tarkastamaan strategiaansa markkinan muuttuessa. Tälle ei kukaan ole immuuni.

Nokian ilmoitus veti Suomessakin “maton alta” Intellisynciin satsanneilta yrityksiltä. Tämä taas tarjoaa mahdollisuuden Intellisyncin kilpailijoille. Microsoftilla on omia ratkaisuja mm. päätelaitehallinan ja mobiilin tietoturvan alueelle mm. Exchange 2007 Serverissä, System Center Configuration Managerissa (SCCM 2007 R2) ja System Center Mobile Device Managerissa (SCMDM 2008). Näistä SCMDM (tai lyhyemmin MDM) on siintä mielenkiintoinen, että se mahdollistaa älypuhelimien ottamisen yrityksen Active Directory domainiin ja hallinnoimaan laitteita samaan tapaan policyillä kuten PC:itäkin. MDM tarjoaa myös mobiilin VPN:n ja se onkin enemmän LOB-sovellusten mobilisointiin sopiva alusta eikä vain päätelaitehallinta-alusta.

Tässä on pakko mainita myös Vierumäen Joukon vetämä Fromdistance, jolla on päätelaitehallintaratkaisu, joka tukee niin Symbiania kuin Windows Mobileakin. Heille Nokian ilmoitus oli varmasti pienimuotoinen lottovoitto. Varsinkin kun yritys otti ensimmäisen rahoituskierroksensa vasta muutama viikko sitten. Go for it!

Microsoftin asema yritysmobiilissa vahvistui Nokian julkistuksen myötä ja tälla saralla yritykset tekevätkin jo tiukkaa yhteistyötä. Verisemmäksi taistelu muuttuu kun tullaan kuluttajapuolelle. Nokia rakentaa palvelutarjontaansa vauhdilla ja samalla astuu entisten asiakkaiden ja kumppaneiden varpaille. Mutta tämä on luonnollista kehitystä, kun markkina kypsyy. Nokialla on syvät taskut, mutta niin on kilpailijoillakin. Kamppailu kuluttajien kukkarosta tulee olemaan kova ja sillä on myös kova hinta.

Microsoftilla on monia assetteja kuluttajamarkkinoilla, kuten jo aiemmin kirjoitin. Näiden päälle on hyvä rakentaa uutta tarjontaa. Uudet Live-palvelut ovat betassa ja myös uusia sisältöpalveluita ja –konsepteja on julkaistu mm. MSN Video. Ja lisää on luonnollisesti tulossa. Microsoft on ollut altavastaaja mobiilissa ja varsinkin kuluttajamobiilissa. Isoa laivaa ollaan nyt kääntämässä vahvasti kohti uutta aikaa, jolloin oleelliseksi nousee kuluttajakokemuksen kokonaisvaltainen hallinta: PC + mobile + web.

Nokialla vielä pitkä matka PC ja web-puolella Microsoftin saavuttamiseksi. Tätä taistelua ei ratkaista älypuhelimien käyttöjärjestelmällä tai raudalla. Mutta Nokia on ollut aina hyvä partneroitumaan ja nähtäväksi jääkin millaisia klustereita syntyy. Ja Nokialla on myös tilillä rahaa tehdä hankintoja –varsinkin jos finanssimaailman myllerrys ja tulevat kovemmat ajat antaa mahdollisuuden hankkia edullisesti hyviä toimijoita.

Suomalaisten kannalta tämä tarkoittaa myös sitä, että Nokia tulee tarvitsemaan teknologian (ja insinöörien) lisäksi entistä enemmän myös sisältöosaamista. Tässä on mahdollisuus uusille yrityksille, joita tämä maa kaipaa kipeasti. Mutta ei ainoastaan Nokia tarvitse paikallisia kumppaneita. Samaan tapaan Microsoft haluaa tehdä paikallista yhteistyötä entistä enemmän. Suomeen ollaan rakentamassa uutta Consumer & Online -yksikköä, jonka vastuulla on globaalien palveluiden tarjoaminen Suomessa ja paikallisen lisäarvon luominen. Näin myös Microsoftin kumppaneiden profiili tulee laajenemaan ICT:n ulkopuolelle.

Edit: Linkit

Mainokset

Tietoja Kitevesku

digitalist, mixed reality, mobility, kitesurfing and vintage VW Bus and Porche enthusiastic.
Kategoria(t): Personal. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s