G-puhelin – Goolen Android uutena mausteena mobiilisopassa


Älypuhelinmarkkina on melkoisessa murroksessa tällä hetkellä. Pari päivää sitten tietokonevalmistaja Acer ilmoitti tekevänsä oletettavasti Windows Mobile –puhelimen ja eilen ameriikkalaisten kasvuyritysten ylpeys Google julkisti oman G1-puhelimensa yhdessä ameriikkalaisen T-Mobilen kanssa. Puhelimen on tehnyt taiwanilainen HTC, joka on markkinajohtaja myös Windows Mobile –puhelimissa. Googlen luurihan pohjautuu heidän omaan avoimen lähdekoodin Android-käyttöjärjestelmäänsä. Mutta avoimuus on normaalin loppukäyttäjän kannalta hyvinkin suhteellista, sillä puhelimenkäyttö vaatii mm. Googlen käyttäjätilin. Sinänsä asiakkaisen “sitouttamisessa” ei ole mitään ihmeellistä ja Google jatkaa Applen aloittamaa linjaa, joka ei ole ollut se kaikkein tyypillisin malli mobiilimaailmassa, joka on alkujaan rakentunut avoimen GSM-standardin ympärille.

Toisaalta me suomalaiset olemme totuneet siihen, että puhelimet eivät ole olleet lukittuja tiettyyn operaattoriin ja emme ole ennen 3G-kytkykauppaa voineet ymmärtää mitä ameriikkalaisten ajattelema asiakkaiden lukitseminen tarkoittaa. Tästä Googlen lähestyminen ei poikkea lainkaan. Ja operaattorimaailma on ollut aina enemmän tai vähemmän muurien ympäröimä, vaikkakin Suomessa viestintäministeriö on ansiokkaasti ollut näitä muureja avaamaassa.

Googlen esille tulo on hyvä asia toimialan kannalta. Jälleen kerran uusi peluri tuo omat toimintamallinsa (ja resurssinsa) lisämausteena soppaan. Google on media ja mobiili on heille vain yksi online-kanava. Tässä suhteessa heidän lähtökohta on aivan erilainen kuin muiden puhelinvalmistajien. Mutta perinteinen puhelinten valmistaminen onkin melko kaukana nykypäivän älypuhelimista, jotka alkavat muistuttaa yhä enemmän tietokoneita. Tämä tulee muuttamaan koko kännykkäbisneksen perusteita. Raudasta tulee enemmän hajutonta ja mautonta – bulkkia. Samaan aikaan ohjelmistojen ja palveluiden merkitys kasvaa. Sisältöä ei saa unohtaa, mutta se perinteisessä muodossa on samaan tapaan hajutonta ja mautonta ellei sitä ole liitetty relevanttiin kontekstiin eli palveluun.

Täytyy myöntää, että tilanne muuttuu päivä päivältä kutkuttavammaksi! Windows Mobilelle kaikki tämä on vain hyvä asia. Tietysti laakereille ei saa jäädä lepäämään, vaan Microsoftin pitää pystyä jatkuvasti innovoimaan kaikkea uutta. Mutta Microsoft on nimenomaan ohjelmisto- ja palvelutalo, joten strategian kannalta kehitys on mitä suotavinta. Softa puhaltaa raudan henkiin. Ja eri palveluiden liittäminen yhteen ja yhteisöjen luominen (kuten Live) tarjoaa niitä kuluttajien haluamia kokemuksia.

Mobiilimaailmassa on alkamassa uusi aikakausi, jossa vanhat pelurit joutuvat miettimään strategioitaan tarkkaan uusiksi ja samaan aikaan markkinoille tunkevien uusien pelaajien pitää punnita oma riskinottokyky ja markkinassa piilevä todellinen mahdollisuus. Osa toimijoista tulee ottamaan turpaan oikein kunnolla, mutta toivottavasti ala ei kilpaile itseään sellaiseen tilaan, että asiakkaat joutuvat kärsimään. Mobiilisaippuaoopperaan on luvasa vielä monta jaksoa ja tuotantokautta.

 

 

Mainokset

Tietoja Kitevesku

digitalist, mixed reality, mobility, kitesurfing and vintage VW Bus and Porche enthusiastic.
Kategoria(t): Hardware. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s